Oude Begraafplaats pagina 2

Van onschatbare waarde

Omdat de HVW ook de begraafplaats bij gemeente Zaanstad voordroeg als gemeentelijk monument schakelde de vereniging een funerair deskundige in. Deze maakte een redengevende omschrijving waarin hij onder meer constateerde dat vanwege de grote verscheidenheid aan grafmonumenten uit de gehele bestaansperiode van de begraafplaats deze het predicaat bijzonder verdient. Ook stelt hij dat de begraafplaats een belangrijke brug vormt naar de geschiedenis van Wormerveer. Lokale en regionale industriëlen, notabelen en arbeiders uit de vele fabrieken rusten hier en dat met name de arbeiders uit vele delen van het land afkomstig zijn is duidelijk zichtbaar in de verschillende vormen van grafmonumenten. Als genealogisch archief is deze begraafplaats, die gerekend kan worden tot de oudste algemene begraafplaats van Zaanstad, voor Wormerveer en omgeving van onschatbare waarde. De plek is tevens zeer bijzonder vanwege de ouderdom van de bomen die stammen uit de aanlegperiode van de begraafplaats hetgeen uitzonderlijk is in een drassig veenweidegebied als de Zaanstreek.

Nog geen monumentenstatus.

Ondanks de overtuigende redengevende omschrijving heeft de Oude Begraafplaats anno 2009 nog steeds geen monumentenstatus. De zorg om bepaalde elementen op de begraafplaats (onder meer het monumentale familiegraf van de ondernemersfamilie Laan) baart de HVW zorgen. Genoemd graf is ernstig in verval en behoeft grondige restauratie terwijl ook andere grafmonumenten deskundige zorg vereisen. De vrijwilligers doen al het mogelijke om het verval te stuiten maar kunnen niet meer doen dan datgene dat binnen hun mogelijkheden ligt.  De Oude Begraafplaats West aan de Marktstraat in Wormerveer heeft dinsdag 21 februari formeel het predicaat monument gekregen. Hiermee is de historie van deze begraafplaats gewaarborgd. (zie http://hvwormerveer.nl/index.php?page=oude-begraafplaats)

De jaarlijkse lichtjesavond.

Een van de manieren om de Oude Begraafplaats onder de aandacht te brengen is de organisatie van de jaarlijkse lichtjesavond op de laatste vrijdag van oktober. Vele honderden waxinelichtjes bieden de bezoekers een onvergetelijke aanblik. Bovendien is na afloop van hun bezoek de interesse van velen gewekt en besluiten zij de begraafplaats ook eens bij daglicht te bezoeken.

Klik hier voor een impressie van de jaarlijkse lichtjesavond

Is ook uw interesse gewekt?

Bezoek de Oude Begraafplaats aan de Marktplaats en u zult ervan overtuigd zijn dat deze plek beschermd moet worden en aan de generaties die na ons komen moet worden overgedragen. Mogelijk wilt u zelf ook de handen uit de mouwen steken en als vrijwilliger actief zijn op de begraafplaats. Daarnaast kunt u ons ook steunen door een financiële bijdrage.

Voor meer informatie belt of mailt u Dick Zwart, tel. 075 6282468 of e.mail voorzitter@hvwormerveer.nl

<terug naar de vorige pagina

Vorige pagina: Oude Begraafplaats
Volgende pagina: Lichtjesavond 2010